mandag den 24. marts 2014

En kopkage og en indrømmelse.

Sara lavede kopkage for et stykke tid siden, da hun var hjemme. Og jo - det er en kopkage. Ikke noget fancy cupcake noget med farvestrålende icing på toppen. Vi er faldet lidt for idéen, der både er nem og hurtig og dermed lidt farlig. For der går ikke mere end 10 minutter, fra hjernen har tænke kage, til den står på bordet. Hvis nogen har lyst til at prøve, vil jeg da gerne dele.

4 spks. mel
4 spks. sukker
2 spks. god mørk kakao
1/2 tsk. bagepulver
1 tsk. vanille.

Dette blandes i koppen, så det er godt fordelt. Herefter skal følgende i:

3 spks. mælk
3 spks. olie
1 æg

Det hele piskes godt rundt med en gaffel, og koppen sættes i microovnen i ca. 2 minutter og 30 sekunder. Vupti, så er der kopkage, som snildt rækker til 2 personer. 


Jeg skal måske lige huske at fortælle, at den gule kop, som vi bruger her, er lidt af en balje. Jeg har målt, og den rummer hele 5 dl.

Ikke mere om kage herfra. Nu står den på morgenmad og frisuresætning. Ugens opgaver kalder, og det hele starter med et besøg af Lone og en tur på massagebriksen.

Nåh ja, så var der det med indrømmelsen. Jeg vil bare lige sige, at den grønne dræber ligger, hvor jeg ser den dagligt, men jeg har ikke strikket så meget som en maske, siden jeg beklagede mig sidst. 

15 kommentarer:

  1. Spændende og det er lutter gode sager, der i kagen - jeg har aldrig hørt om kopkage før.
    Ha' en god arbejdsdag, og det lyder skønt med en tur på massagebriksen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Madame. En tur på briksen gør altid godt. Og når det oven i købet foregår i arbejdstiden, er det jo udsøgt luksus.

      Slet
  2. Aha... jeg havde hørt om kopkager, men har nu undret mig over hvordan pokker den blev bagt, da kopper jo normalt ikke bryder sig om almindelig ovn. Dummeklasker mig selv for ikke at have tænkt på mikroen... tror jeg ville være i stand til at bage sådan en kage... næsten.

    kom så i gang med det grønne... eller trævl den op og glem alt om den. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var nu heller ikke lige noget, jeg selv havde fundet på. Kager bages jo i ovnen. Og så længe, at man ikke lige kan klare det, mens vandet til kaffen koger.
      Og ja - skal nok. Tror jeg. måske.

      Slet
  3. Mums !!! Den grønne er da ved at tage livet af dig søde nøjagtig som min Cecilia Måske det skyldes farven hmmm LOL ��

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke rørt det skidt, siden dagen efter vores kaffesnak. Øv for en dræber....

      Slet
  4. Tak.. endelig slap du opskriften løs.. :-) 10 minutter fra behov til kage.. Det er næsten hurtigere end at cykle til bageren.

    Jeg synes det lyder som om den grønne er ved at afgå ved døden..

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja - her kan vi ikke nå til bageren og hjem igen på 10 minutter. For slet ikke at tale om, at jeg føler mig flået, når jeg har været hos bageren.
      Den grønne.... Den forfølger mig. Hvem skal vinde. Den eller mig.

      Slet
  5. Nej hvor smart! Jeg har to kopper mage til din, så den opskrift skulle da næsten afprøves.
    Fyyyy. (dræberen, you know ...)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen Ellen, så er det da bare at komme igang.
      Og ja - jeg dukker mig og tager imod. Jeg ved jo godt, at det er slemt. Jeg må se at være dygtig, så jeg kan høste roser i stedet for ris.

      Slet
  6. Altså Susanne, det er ikke i dag, at du frigiver den opskrift, jeg er nemlig så lækkersulten, fordi jeg har forspist mig i weekenden ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, du er da velkommen til at gemme den :-) Jeg har vidst selv snuppet den et sted på det store internet.

      Slet
  7. aha ..... der kom opskriften 👍👏😊❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig Jonna. Og jeg tænker, at lidt små stykker mørk chokolade i må kunne få forårsfuglene til at synge.

      Slet
  8. Hvor kunne du dog få dig selv til at dele noget så let!! ;0D
    Tak for opskrift. Den må prøves, når der er kagetrang i huset :0)

    SvarSlet